اگر یک کسبوکار را به بازی فوتبال تشبیه کنیم؛ تولید سرنخ مانند آن پاس گلی است که تیم بازاریابی برای واحد فروش میفرستد؛ که واحد فروش میتواند آن را تبدیل به گل کند (محصولتان را بفروشد) و یا این موقعیت را از دست بدهد. (نتواند محصولتان را بفروشد) در واقع لید، مشتری بالقوهای است که معمولا تیم بازاریابی اطلاعات آن را پیدا کرده و در اختیار تیم فروش قرار میدهد. در این مطلب قصد داریم در ابتدا تولید سرنخ را توضیح دهیم و در ادامه بگوییم چگونه در کسبوکار خود سرنخ تولید کنید. پس همراه ما باشید.
تولید سرنخ چیست؟
سرنخ در واقع به آن دسته از مشتریان گفته میشود که محصول شما را میشناسند و برای کسب اطلاع بیشتر درباره آن، اطلاعات تماسشان را در اختیارتان قرار دادهاند. نمیتوان مرز خیلی دقیقی را برای سرنخ معین کرد؛ با توجه به ماهیت هر کسبوکاری میتواند مفهوم متفاوتی داشته باشد. در بسیاری از موارد این سرنخها به اختیار خودشان اطلاعات تماسشان را در اختیار کسبوکارتان قرار دادهاند و در حالتهایی هم شما به روشی توانستهاید راههای ارتباط برقرار کردن با سرنخهایتان را پیدا کنید.
تولید سرنخ، به دست آوردن اطلاعات تماس مشتریان بالقوه در بازار هدف با تلاشهای تیم بازاریابی و فروش است.
انواع سرنخ
به طور کلی 5 نوع سرنخ در فرایند بازاریابی و فروش تعریف شده است که شناخت آنها به شما کمک میکند بتوانید فرایند تولید سرنخ بهتری داشته باشید.
سرنخ جدید
هر مشتری بالقوهای که کمی اطلاعات راجع به آن دارید را در دسته سرنخهای جدید قرار میدهیم. این سرنخها میتوانند مشتریانی باشند که از وبسایت شما بازدید کرده و آدرس ایمیل خود را وارد کردهاند، در یک نمایشگاه تجاری در غرفه شما توقف کردهاند و یک راه ارتباطی از خودشان جا گذاشتهاند، یا وارد فروشگاه شما شدهاند و در لیست ایمیل ثبتنام کردهاند.
سرنخ فعال
هر نوع سرنخی که با ان مکالمه فعال دارید. این شخص همان مشتری است که در لیستهای ایمیل شما ثبت نام کرده، شما را در شبکههای اجتماعی دنبال میکند، یا در حال حاضر از طریق تماس تلفنی با شما در ارتباط است.
سرنخ آماده پرورش
سرنخی که در حال حاضر علاقهای به خرید ندارد، اما ممکن است در آینده از شما خرید کند.
با ارسال اطلاعات جانبی مانند خبرنامهها، اطلاعیههای محصول یا برنامههای وبینارهای آتی، با سرنخ ها در تماس باشید تا زمانی که میخواهند خرید کنند شرکت شما را به یاد بیاورند.
سرنخ فاقد صلاحیت
سرنخی که علاقهای به آنچه شما ارائه میکند، ندارد. این سرنخ به عنوان سرنخ مرده هم شناخته می شود.
سرنخ واجد شرایط
سرنخی که می خواهد با شما معامله کند. این سرنخ به عنوان سرنخ فروش نیز شناخته می شود.
هدف شما تبدیل هر چه بیشتر سرنخ های جدید به سرنخ های واجد شرایط است. اینکه چطور سازمان شما این کار را انجام میدهد به عوامل متعددی بستگی دارد، چه چیزی میفروشید، چه مقدار از تجارت شما آنلاین است و غیره. با این حال، همان استراتژیهای اصلی تولید سرنخ برای شناسایی، سازماندهی و کار با سرنخها همیشه باید اعمال شود. هرچه کسب و کار شما به طور مؤثرتری سرنخ های جدید تولید کند که واجد شرایط هستند، بهتر میتوانید با آنها کار کنید.