استراحت کافی و خوابیدن اندازه، دو صفت یک فروشنده حرفه ای، فروشندگان خوب میتواند شکایتهای مشتریان را به طرز ماهرانهای مدیریت کنند، اما فروشندگان حرفهای کاری میکنند که اصلا شکایتی اتفاق نیافتد.
آنها استراحت کافی دارند
کار فروش اینگونه است که هر چه فعالیتهای بیشتری انجام دهید، نتایج بهتری میگیرید. شما هر چه ایمیلهای بیشتری بفرستید، جلسات پرزنت بیشتری به دست میآورید و هر چه تعداد جلسات و ملاقاتهایتان زیادتر شوند، تعداد پروپوزالهایتان نیز بالا میرود. و در نهایت هرچه پروپوزالهای بیشتری آماده کنید، قرادادهای بیشتری را نهایی خواهید کرد.
این طرز فکر هر چند صحیح است، اما باعث میشود بسیاری از فروشندگان ۱۰ ساعت از روز خود را به فعالیت پرداخته و حتی در آخر هفتهها نیز کار کنند. این اقدام نه تنها برای سلامت روحی و جسمی آنها مضر است بلکه به هیچ وجه بازده خوبی ندارد.
دیوید هاینمیر هنسون، بنیانگذار Ruby on Rails و مدیر ارشد تکنولوژی در کتاب خود به نام “نکات جالب درباره معتادان به کار” اشاره میکند که برخی از بزرگان موفق تاریخ همچون کوبی برایانت، لبرون جیمز، چارلز دیکنز و چارلز داروین، خواب را در اولویت زندگی خود قرار میدادند و برنامه زمانی متعادلی داشتند. از نظر علمی نیز ثابت شده است که استراحت میتواند حافظه، تمرکز و کیفیت ایدههای شما را تقویت کند.
همواره به یاد داشته باشید که شمع اگر خاموش نشود، خیلی زود به پایان میرسد. یک لحظه با خود فکر کنید که واقعا در بین ساعتهای ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ شب چه کار مفیدی می توانید انجام دهید؟ این ساعات بهترین زمان است برای خواندن کتاب، صحبت با دوستان و خانواده، تماشای تلویزیون، انجام بازی های ویدئویی، آشپزی و هرچیزی که به ذهن شما استراحت میدهد.
آنها هر شب هشت ساعت میخوابند
فکر میکنید می توانید با ۵ یا ۶ ساعت خواب کنار بیایید؟ دوباره فکر کنید. طبق بررسی های انجام شده در آکادمی پزشکی خواب آمریکا، بیشتر بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اگر کمتر از این مقدار بخوابید دچار مشکلات و اختلالات رفتاری زیادی خواهید شد. مشکلاتی مثل:
- زود رنجی
- کاهش انگیزه
- اضطراب
- افسردگی
- ناتوانی در انجام به موقع کارها
- کاهش انرژی
- خستگی
- بی قراری
- ضعف تصمیمگیری
- افزایش اشتباهات
- فراموشی
برای اینکه در تماسهای تلفنی خود موفق عمل کنید، حتما خواب و استراحت را در اولویت قرار دهید.
آنها به موفقیت مشتریان همچون موفقیت خود مینگرند
یک فروشنده حرفهای به محض اینکه مشتری قرارداد را امضا کرد، کار را متوقف نمیکند، بلکه ارتباطش را با مشتری حفظ میکند و به دنبال راهکارها و پیشنهادات بیشتری برای ادامه همکاری با اوست. پس برای او موفقیت مشتری در استفاده از محصول دقیقا مانند موفقیت خودش است.